Hvad er Grønvaskning?

og endnu vigtigere hvordan gennemskuer man grønvaskning? Stil de rigtige spørgsmål

Læs mere om de forskellige bæredygtige materialer

Verden er i en bæredygtig udvikling

Det betyder at vi har et ønske om at efterkomme nutidens generationers behov uden at det skal være på bekostning af fremtidige generationer.  

Profilbranchen har de sidste år arbejdet på at udvikle mere bæredygtige og miljøvenlige alternativer som tilbydes idag. Vi er kommet langt, både ved at videreudvikle eksisterende profilprodukter i fornyende materialer som hvede, RPET, og pap samtidig med at produktionsmetoden af flere produktkategorier er blevet mere miljøvenlig.

ISO CertifiCering

IDÉ House of Brands arbejder tæt med ISO og Etisk Handel Norge og vi blev i 2014, den første virksomhed vores branche, ISO certificeret efter standard for kvalitetsledelse ISO9001 og miljøstyring 14001:2015. Miljøet er vigtig for os og vi er stolte af denne udvikling i vores branche.

 

Hvad gør vi i vores branche?

At reducere brugen af ​​plast er en kollektiv udfordring. Vi slipper ikke væk fra det faktum, at vi i vores branche sælger mange produkter, der er produceret i plast. Den måde, vi arbejder med dette problem på, er at fremstille nøjagtigt de samme produkter i genanvendeligt eller nedbrydeligt materiale. Forestil dig en festival, hvor der er 10.000 besøgende, det regner, og alle får en regnponcho med dit logo. Efter festivalen er over 50% af disse ponchoer tilbage på festivalstedet. Ville det have været bedre, hvis denne poncho var lavet af et materiale, der var nedbrydeligt? Absolut! Bedre for miljøet og ikke mindst bedre for dit omdømme.
 

Hvad er Grønvasking?

I tråd med denne udvikling er markedsføringen af ​​denne type produkter naturligvis også udviklet, og konceptet med grønvask er blevet mere relevant. Greenwashing er en form for vildledende markedsføring, hvor et produkt præsenteres som "miljøvenligt" uden at beskrive ulemperne ved at fremstille produktet. Det er ikke tilladt at markedsføre generelle krav som "miljøvenlig", "bæredygtighed" eller "grønne produkter" uden en forklaring. Beskeden skal formidles klart og afbalanceret, være præcis og dokumenteret. Det norske forbrugerbureau sikrer, at påstande om bæredygtighed ikke er i strid med markedsføringsloven

 


de 7 største syndere i markedsføringen af grønne produkter

  • 1. SKJULTE FORHOLD

    Det er kun de gode miljøvenlige egenskaber til et produkt som markedsføres, mens de andre, ofte mere miljø negative forhold ved produktionen ikke bliver omtalt. Eksempel: Papir fra bæredygtigforvaltet skov er ikke nødvendigvis bæredygtig hvis det ender på en papirfabrik som slipper ud store mængder spildevand og bruger klor for at blege papiret.


  • 2. UDOKUMENTERET

    Produkter som selges som resirkulert uten at det finnes noen form for dokumentasjon på at dette faktisk er tilfellet.


  • 3. IKKE DEFINERET GRØNT

    Et produkt beskrives som «grønt» eller «miljøvenlig». Begge begreber som ikke er defineret og derfor ikke kan dokumenteres.

  • 4. FALSK BRUG AF BEGREBER

    Et produkt som blir omtalt som miljøcertifisert eller miljømærket uden at det er tilfældet. Hjemmelavede begreber og/eller mærkeordninger.


  • 5. IRRELEVANS

    Produkter som sælges som noget andet end det de er. Dette kan for eksempel være et metalprodukt som sælges som Phthalater-fri, selv om det ikke er mulig at bruge Phthalater i metal.


  • 6. VALGET MELLEM PEST ELLER KOLERA

    Et produkt som sælges som grønt selv om produktet slet ikke har miljømæssige positive egenskaber. Eksempel er økologisk tobak og bæredygtig kaffe.


  • 7. LØGN OG LATIN

    Et produkt sælges og markedsføres med påstande som er ren løgn.

Kontakt os

Stil os et spørgsmål eller send en forespørgsel på produkter her:
Eller kontakt os direkte på tlf. +45 75 75 25 75

Tak fordi du kontakter os