Fra IDÉ til konCept

At videreudvikle en god idé til at blive et godt koncept kan være udfordrende. Et koncept er en videreudvikling af en idé, der sørger for, at idéen bliver modtaget og forstået af målgruppen. Der er fire faktorer, der beskriver et vellykket koncept. Konceptet bør være: Karakteristisk, mindeværdigt, samlende og relevant. Målet er at få modtageren til at handle på vores budskab.

Hvorfor skal man bruge sin tid på at opbygge et koncept?

I dagens travle og stadig skiftende kommunikationsmiljø, skal virksomheder være kreative og strategiske for at klare konkurrencen og fange publikums opmærksomhed. Denne proces danner grundlag for, hvad der skal kommunikeres til hvem og hvordan. Et godt koncept, danner en rød tråd i din kommunikation og binder alle kanaler sammen til en helhed.


 

TING DU SKAL TÆNKE PÅ NÅR DU OPBYGGER ET KONCEPT

  1. Hvad ønsker du at opnå?
    Hav altid en tydelig målsætning. Uden et tydeligt mål, kan det være vanskeligt at holde fokus. Skal du have et stærkere brand, øge omsætningen, skabe omtale eller rekruttere? Du må gerne have delmål undervejs, men husk at holde fokus. 

  2. Hvem er din målgruppe?
    Hvem henvender du dig til? Når du ved hvem din målgruppe er, så er det også lettere at bruge det rigtige sprog. 

  3. Hvad er dit budskab?
    Dette punkt må ses i sammenhæng med punkt 1. Hvad ønsker vi at fortælle målgruppen? Budskabet bør genspejle det overordnede mål for projektet. Uden et tydeligt budskab vil du ikke kunne opnå dine mål, uanset hvor højt et budget du har. 

  4. Hvad er dit budget?
    Sæt rammerne for projektet. Det er let at drømme sig bort i alle de muligheder man har af virkemidler i markedsføring. Sammen med målet sætter man også budgettet, så den røde tråd skinner gennem hele projektet.

Refleks
Bjørnis drikkeflaske
Bjørnis refleks
Bjørnis matboks
Bjørmos lue
Bjørnis hals
Delta vaffeljern
Brannbamsen Bjørnis