INFORMATION OM STIGENDE PRISER I MARKEDET

Hos IDÉ House of Brands arbejder vi løbende på at holde kvaliteten oppe og prisen nede. Samtidig vil vi bidrage til en bæredygtig forretningsdrift og dermed ikke presse produktion og priser til det yderste.

IDÉ House of Brands er en af ​​Europas største leverandører af produktmedier og marketingmaterialer. Vores leverancer er baseret på samarbejde med partnere verden over. Det er vores styrke og det, der gør os i stand til at levere de bedste kvalitetsprodukter til de bedste priser. Vi ser som mange andre nu ændringer i markedet, og der er pres på både produktionstider og transport. Det betyder, at vi skal arbejde med længere tidshorisonter på vores store produktioner, udover at gøre det mere udfordrende at få priserne ned på de laveste niveauer. Samtidig med disse ændringer ønsker vi at arbejde for en bæredygtig forretningsdrift både for os selv, vores samarbejdspartnere og kunder, hvilket stiller krav til eksempelvis løn hos vores producenter og mindre brug af luftfragt.

Hermed vil vi gøre dig opmærksom på udviklingen. Hvis du gerne vil høre mere om vores arbejde på disse områder, så kontakt din IDÉ-kontaktperson.

ELPRISER

I Europa er elpriserne i gennemsnit væsentligt højere end i Norge. Der tales om rationering af strøm. Storbritannien har en dramatisk prisstigning på ti procent i juli i forhold til samme tidspunkt sidste år. I Europa er prisen for én megawatt-times strøm lige nu omkring 600 euro, svarende til 5.700 NOK, vurderer chefanalytiker Sigbjørn Seland hos Storm Geo. Det betyder, at en kilowatttime koster 0,6 euro, altså 5,7 NOK.

Hos vores producenter og partnere ser vi nu, at flere af dem tilføjer energitillæg til deres priser. Dette påvirker både produktion og lagerservice.

STIGENDE PRISER I MARKEDET

Der er varslet en stigning på mellem 5 - 29% fra april 2022 for en række produktkategorier, og nogle af disse er steget yderligere i løbet af året. Restriktioner på råvarer, reduceret produktions- og fragtkapacitet og høj international efterspørgsel har øget energiomkostningerne, samtidig har krigen i Ukraine stor indflydelse. Vi oplever fortsat markante prisstigninger på råvarer, energi og transport, og det betyder, at vi løbende skal tilpasse vores priser derefter.

Forbrugerprisindekset i Norge er steget med 6,8 ​​% fra juli 2021 til juli 2022. Inflationen i Norge fortsætter således med at stige, og er stadig på sit højeste siden 1988. For vores industri er råvarer som bomuld ramt, som har haft en stigning på hele 188 %. Samtidig er råolie steget med 421 %, og fragtpriserne er steget med 5-14 % afhængig af fragttype.

Transport prisøkning
Prisøkning frakter
Prisøkning olke