IDÉ HOUSE OF BRANDS - VORES HISTORIE
1987 - IDÉ ETABLERES
Morten Pedersen og Lasse Lauritzen etablerer IDÉ House of Brands. Omsætning første år på 3,9 millioner NOK, og med et overskud på hele 307,- NOK.
1988 - OMSÆTNINGEN FORDOBLES
Omsætningen fordobles året efter, og ender på 8 millioner NOK med et overskud på 250.000 NOK.
1989-1993 - ØGET VÆKST
Eventyret fortsætter, og både omsætning og antal ansatte øges. I 1993 blev resultatet 26,5 millioner NOK og antal ansatte er nu 11.
1994 - OL-ÅRET
Det store olympiske år i Norge. IDÉ har store leverancer med rygsække, caps, pins og tekstiler til erhvervslivet som fejrer de gyldne dage i Lillehammer. Omsætningen dette år ender på 29,8 millioner NOK.
1995 - PASSERER 30 MILL. NOK
IDÉ passerer 30 millioner NOK i omsætning, og er med sine 11 ansatte en betydelig aktør i profilmarkedet i Norge.
1996/1999 - ØGER TIL 16 ANSATTE
Konsolideringsår hvor omsætningen stiger til 38,8 millioner NOK. Egenkapitalen stiger støt. Antallet af ansatte stiger til 16, og ledelsen er på udkig efter en erhvervsgrund til at videreudvikle konceptet.
2000 - OPKØB
"Milleniumsåret" og IDÉ passerer 43 millioner NOK i omsætning. Opkøb af Organisasjonsprofil og M. Klebs & co.
2001 - IDÉ HUSET BYGGES
IDÉ flytter ind i sin egen bygning i januar. IDÉ huset er en realitet med eget trykkeri og en stab på over 30 ansatte. Det oprettes afdelingskontor i Stavanger og Trondheim. Omsætningen stiger til utrolige 80 millioner NOK.
2002 - VI ÅBNER I BERGEN
I efteråret åbner afdelingskontoret i Bergen, Norge. Omsætningen bliver 82 millioner NOK.
2003 - PASSERER 100 MILL. NOK
Om morgenen den 16. december kl 09.45 passerer IDÉ 100 millioner NOK i omsætning. Ved årets udgang ender dette på i alt 104 millioner NOK, hele 20% over budget. Dette resultat er opnået med den samme medarbejderstab som året før, som nu er omkring 40 personer. Branchen generelt melder om et vanskeligt år.
2004 - ENKELTORDRE PÅ 3.3 MILL. NOK
Januar starter fantastisk med virksomhedens største enkeltordre nogensinde: 3.330.000,- NOK. Ny filial åbner i Lillehammer. Kontoret i Stavanger får Norges smukkeste showroom. I november sætter vi endnu en salgsrekord, og vi sælger mere vin og juleguf end nogensinde. Det nye år skydes i gang med en medarbejderstab på 45 personer og en omsætning på 114 millioner NOK.
2005 - FLYTTER TIL GLASMAGASINET
Igen et år med "bedste år nogensinde", og en omsætning på 128 millioner NOK. Afdelingen i Oslo flytter til 8. sal i GlasMagasinet den 1. maj. Det giver os 800 m² showroomplads. Nye udbud er vundet, og året har givet os en ny og solid ballast ind i 2006.
2006 - ÅBNER KONTOR I TØNSBERG
Nyt i år er en filial i Tønsberg, Norge og et datterselskab i Stockholm, Sverige. Navnet ændres til IDÉ House of Brands, og vi har nu 65 medarbejdere. Ny salgsrekord på lige under 200 millioner NOK.
2007 - ETABLERER I DANMARK
Året starter med en fantastisk januar måned og etablering af IDÉ i Danmark. Vi åbner også nye afdelinger Sverige: Gøteborg og Malmø.
2008 - VI EKSPANDERER YDERLIGERE
Vi flytter ind i nyt showroom i Stockholm i januar. I marts sponserer IDÉ det klassiske cross country skiløb Birkebeinerrennet på 54 km. 1. august åbner vi nyt kontor i Kolding, Danmark. Vi bliver ISO certificeret i henhold til 9001 og 14001.
2009 - NU OGSÅ I FINLAND
Året starter med nyt datterselskab i Helsinki, Finland. Her starter vi med to erfarne profiler, hvilket gradvist er steget til 15 personer. Året bliver et svært et, men vi formår at holde fokus og vinde mange nye, store udbud. Omsætningen var igen "bedste år nogensinde", og gruppen passerede 260 millioner NOK i omsætning.
2010 - ØGER TIL 95 ANSATTE
Igen " bedste år nogensinde" med en omsætning i Norge på lige over 225 millioner NOK. Sverige 40 millioner SEK, Finland EURO 8' og Danmark DKK 12 millioner. I alt nærmer IDÉ-gruppen sig 300 millioner-mærket. Antallet af medarbejdere er nu steget til ca. 95 personer. Der er foretaget en række organisatoriske ændringer, og optimismen for det nye år er stor!
2011 - EUROPAS STØRSTE PRIVATEJEDE PROFILHUS
I december ligger vi an til at toppe det hele med lidt over 280 millioner NOK i Norge. Sverige nærmer sig 50 mill NOK, Finland og Danmark 20 millioner hver. Totalt er IDÉ-gruppen på utrolige 360 millioner NOK i omsætning, og er Europas største privatejede profilleringsvirksomhed. Igen "bedste år nogensinde"! Vi bliver medlem af Etisk Handel Norge.
2012 - UDVIDER I OSLO
Trenden med "bedste år nogensinde" fortsætter, og vi gør det igen i år. Showroomet i Oslo udvider, og vi åbner dørene til 7. sal hos GlasMagasinet i Oslo. Oslo-kontoret er dermed blevet udvidet til 1600m², og vi har nu branchens smukkeste showroom fordelt på 2 etager. Vi fejrer vores 25-års jubilæum sammen med vores kunder hos Rockefeller i Oslo, og aftenen bliver et minde for livet. Vi udvider vores kontor i Bergen og Sandefjord, samt åbner et nyt showroom i Ålesund i Norge.
2013 - LANCERER NY HJEMMESIDE
Vi flytter centrallageret til Langhus i Norge hvor vi har lager for 60 af vores aftalekunder. En ny hjemmeside lanceres med en voksende og omfattende produktudvalg.
2014 - OPGRADERER ERP
Vi åbner nye kontorer i Esbjerg, og Tampere i Finland. IDÉ-gruppen skifter til et nyt moderne ERP-system i alle lande.
2015 - ØGER TIL 140 ANSATTE
IDÉ House of Brands opkøber den finske virksomhed Wulff Liikelahjat Oy og deres 15 medarbejdere. Dette inkluderer kontorer i de finske byer Lahti, Oulu, Kuopia og Åland. I alt har IDÉ-gruppen nu 140 medarbejdere.
2016 - PILEN PEGER OPAD I ALLE LANDE
Efter et par år med nedskæringer i olieindustrien, som påvirkede vores afdelinger i Stavanger og Bergen i Norge, var 2016 igen et år med et salg på niveau med budget og med solide resultater i Norge. Danmark leverer også på niveau med budget, og endelig var der positive tal i Finland efter dyre opkøb i 2015. Vi ender med et salg på over 50 millioner fra vores finske afdelinger. Vores nye ERP-system vil blive integreret i alle lande fra 2017, så vi igen får et fælles system. Dette vil strømline vores daglige arbejde.
2017 - 30 ÅRS JUBILÆUM
I 2017 fejrede vi vores 30-års jubilæum, og havde endnu engang et "bedste år nogensinde" for hele IDÉ-gruppen! I december blev en ny milepæl nået - den samlede omsætning oversteg utrolige 400 millioner NOK. I løbet af året blev vores ISO-certifikater opgraderet til de nyeste versioner (IS0 9001: 2015, ISO 14001: 2015). Endnu engang beviser vi, at vores engagement i bæredygtighed og vores tilbud på markedet er stærkt og markedsledende.
2018 - NYE PARTNERSKAB
Spændende år, hvor vi lagde grunden til et nyt digitalt foretagende. Indgik et partnerskab med Flisa Trykkeri, som giver os mulighed for at tilbyde vores kunder en totalløsning omkring lager/logistik/web, samt printservices. Partnerskabet tilbyder gode print-on-demand-løsninger og sparer forsendelsesomkostninger. Indgik også et partnerskab med svenske TED Bernhardz som en del af vores uniformsatsning.
2019 - ÅBNER KONTOR PÅ ISLAND
Åbner kontor på Island. Når en ny milepæl med en omsætning på 500 millioner NOK. Den store investering i uniformer tager fart med oprettelsen af eget team og afdelingsleder. IDÉ fokuserer på bredt salg - en totalleverandør af produktmedier. Bæredygtighedsarbejde er vigtigt for os, og vi bliver medlem af EcoVadis.
2020 - CORONAÅRET
Coronaåret med en digital investering i fremtiden og fokus på værnemidler. Vi trykker på ekspresknappen og skaber et nordisk team for fuldt ud at kunne fokusere på vores nordiske kunder. Vi arbejder på at strømline hvert trin. Nye digitale og integrerede løsninger lanceres i alle lande. Omsætningen endte på 490 millioner NOK.
2021 - NORDISK SATSNING OG ENDNU ET PANDEMIÅR
Det nordiske team er på plads, og vi arbejder på nye strategier for nye markeder sammen med vores kunder. Vi styrker uniformteamet og arbejder aktivt med nye tilbudskunder inden for nye segmenter. Som en del af bæredygtighedsarbejdet bliver vi medlem af CEMAsys. Vi lancerer ny hjemmeside med branchens bedste onlinebutik. Endnu engang ender vi med et "bedste år nogensinde" resultat. I alt i IDÉ Group er det utrolige 568 millioner NOK. Norge passerer 400 millioner NOK den 26. november kl. 14.10 og Sverige 80 millioner samme dag. I alt endte Norge på 439 millioner NOK i 2021. Vores fantastiske medarbejdere gør dette muligt. Nu ser vi frem til vores 35-års jubilæum i 2022.
2022 - ORGANISATIONEN VOKSER OG ÆNDRINGER I MARKEDET
Endnu et år med udfordringer på grund af krigen i Ukraine og store prisstigninger. Dette skabte nye udfordringer med uforudsigelige omkostninger til råvarer, elektricitet og transport. På trods af dette var 2022 endnu et "bedste år nogensinde" for IDÉ. Samlet set i Norden havde vi en omsætning på 681 millioner NOK. I april blev der indgået en aftale mellem IDÉ og den danske virksomhed B CONZEPT om at fusionere virksomhederne. Virksomheden blev fusioneret den 1. januar 2023 og repræsenterer et vigtigt strategisk opkøb for IDÉ. Dette skyldes virksomhedens position på det danske marked, samt kommercielle synergier med vores eksisterende forretning. IDÉ House of Brands AS Danmark havde en flot omsætning på 140 millioner NOK.
Derudover fortsatte vi vores fokus på det nordiske marked og ekspanderede i Sverige. I efteråret flyttede vi ind i den attraktive Barnhusgatan 16 på Norra Bantorget i Stockholm.
Vi gik ind i 2022 med flere nyansættelser for yderligere at styrke organisationen for fremtiden. Uniformsgruppen sikrede sig flere store kunder, hvilket igen skaber nye referencer og muligheder. Vi er nu en stor organisation/familie med over 180 medarbejdere. Vi tror, at vi går ind i 2023 i en stadig uforudsigelig tid, men vi har tidligere bevist, at vi er hurtige til at omstille os. Derfor sigter vi nu igen mod et nyt "bedst nogensinde" i 2023.
2023 - VÆKSTEN FORTSÆTTER
Vi gik ind i 2023 med mange af de samme udfordringer som i 2022, med prisstigninger og uforudsigelighed omkring råvarer, elektricitet og transport. IDÉ finder altid en løsning, og hverdagen bliver lettere med vores medarbejdere, der er omstillingsparate. Virksomheden vokser, og vi er nu 190 fuldtidsansatte i IDÉ.
Den samlede omsætning var 490 millioner NOK for Norge og 760 millioner NOK i alt i IDÉ Group – endnu et "bedste år nogensinde"!
IDÉ House of Brands har arbejdet hen imod mere bæredygtige forretningspraksisser i over 15 år. Vejen er lang, forandringerne er mange, og nye udfordringer banker på døren hver dag. IDÉs bæredygtighedsarbejde stopper ikke, og vi er glade for at se, at hele vores branche har taget et stort skridt i den rigtige retning i de senere år. Foranstaltninger til at reducere miljøpåvirkningen er vigtigere end nogensinde. I 2023 bliver vi bluesign® systempartner og medlem af Amfori.
Vi ser værdien af at være en nordisk virksomhed, både internt og eksternt over for kunder og partnere. Fokus på samarbejde og udvikling er stærkt, noget vi vil tage med os ind i 2024 og fremover.
2024 - ISO 45001 og EcoVadis GOLD
2024 har været et spændende år med opnåelse af ISO 45001-certificering og Ecovadis Gold, vigtige milepæle i vores bæredygtighedsindsats. Vi har også investeret kraftigt i vores eget brand, iwear, og lanceret branchens første bluesign®-godkendte kollektion. Vi fortsætter med at fokusere på uniformer og bæredygtighed for at imødekomme fremtidens behov.
Vi fortsætter vores nordiske fokus og tilbyder skræddersyede løsninger til virksomheder, der opererer i Europa, med gode onlineløsninger, effektiv logistik, lagerstyring og on-demand-tjenester.