BÆREDYGTIG PRODUKTMEDIA - HVAD BØR DU TÆNKE PÅ?

Udgivet 19.05.2023 
Skrevet af: Mari Søtvedt Oulie
Læsetid: 2 min.

Ordet bæredygtighed er i Top 3 på den norske annoncørforenings ANFOs liste over overvurderede marketing buzzwords i 2022. Er vi blevet immune overfor ordet inden vi for alvor er kommet op i fart med den grønne omstilling?

For at vi kan nå FN's bæredygtighedsmål inden 2030, er erhvervslivets bidrag afgørende. Mange virksomheder har udvalgt bæredygtighedsmål, de mener de kan bidrage til, og har dette som en integreret del af deres strategi. Og det er her nøglen ligger. Vi skal ikke undervurdere de små tiltag, hver enkelt virksomhed kan tage.

For mange har bæredygtighedsarbejdet været marketingafdelingens ansvar, men en virksomhed bliver ikke bæredygtig bare ved at sige det. Der skal handling bag. Så hvad kan du gøre som indkøber af produktmedier?

 

De små tiltag

Vær tro mod jeres strategi. Også ved indkøb af produktmedier. Er du på messe, skal det du udleverer på standen afspejle de valg, du har truffet, og hvad du står for.

Ydermere har vi set på nogle af de "små" tiltag, som alle virksomheder kan tage ved køb af produktmedier, uanset mærke, budget eller størrelse.

 

Brugsværdi

Bliver produktet lagt i skuffen, eller har det brugsværdi for modtageren?

 

Kvalitet og design

Vælger du et produkt af god kvalitet med et lækkert design, holder det længere, og det vil være naturligt for modtageren at tage det frem igen. Det giver også dit brand større eksponering.

 

Emballage

Ved hvilken lejlighed udleveres produktet? Er det individuelt indpakket i plastik? Kan en pose, der har brugsværdi efterfølgende, være indpakning til gaven?

 

Transport

Vær ude i god tid. Skibsfragt er billigere end transport med fly og giver markant lavere CO2-udledning. God planlægning kan spare både miljø og penge!

 

Pris

Ja, vi kan godt lide at prutte om prisen, men hvem bærer den ultimative pris? Dem der arbejder på fabrikken eller landmanden, der producerer bomulden?

 

Sporbarhed 

Vær bevidst om hvordan dit produkt skal indgå i den cirkulære økonomi.

 

FN definerer bæredygtighed som følger: ”Bæredygtig udvikling som imødekommer dagens behov uden at ødelægge mulighederne for at kommende generationer kan få deres dækket”.

Kort sagt – stop op og tænk, har dette produkt værdi for modtageren og hvad vil vi opnå med det?

Historisk set er vores markedsføringskanal ikke den mest bæredygtige, men det er ved at ændre sig. Produktmedier vil altid være mindre bæredygtige end dine andre markedsføringskanaler, fordi det er en fysisk kanal. Med de små tiltag som beskrevet ovenfor, kan du til gengæld sikre, at din virksomhed handler produktmedier på den mest bæredygtige måde og dermed gøre en forskel for fremtidige generationer.

Kontakt en af ​​vores produktmediespecialister, hvis du har spørgsmål.

 

Mari Søtvedt Oulie
Marketingschef