(STOP)EFFEKTEN AF PRODUKTMEDIER
Har du nogensinde set en annonce eller et produkt, der fik dig til at stoppe op? De sekunder er afgørende for os, der arbejder med markedsføring. Hvad er stopeffekt, og hvordan kan produktmedier styrke dit brand? Hvordan tiltrækker du de rette kandidater til din arbejdsplads? Bliv hængende og læs videre!
Stopeffekt - hvad er det, og hvorfor vil vi opnå det? Som markedsfører ved du, at hvis ingen lægger mærke til det, du vil fortælle, bliver budskabet ikke formidlet - og dermed bliver det til lidt eller intet salg. Du ønsker at skille dig ud, så målgruppen ser din virksomhed.
Med den mængde reklameindtryk, vi udsættes for dagligt gennem annoncer og medier, bliver stopeffekten afgørende. Så hvordan opnår vi stopeffekten? Det siges, at indhold som chokerer, fascinerer, provokerer, vækker interesse eller engagerer, er virkemidler, der skaber stopeffekt.
Humor bruges også til at tiltrække opmærksomhed og blive husket.
De virkemidler, du vælger for at opnå den ønskede effekt, skal matche målet med markedsføringen - uanset om det handler om at bygge brand, øge kendskab, skabe synlighed eller lancere et nyt produkt.
7UP sommerprodukter. Gennemført design tilpasset målgruppen styrker brandet!
Hvor passer produktmedier ind - og hvorfor bør du investere i dem?
“Produktmedier?” tænker du måske, hvis du ikke har hørt om det før. Den enkle forklaring er, at produktmedier er et andet ord for merchandise og profileringsartikler - noget, du med garanti har stødt på før. Vi hos IDÉ House of Brands kalder det produktmedier, fordi vi tror på det fysiske møde mellem mennesker og virksomheder.
En af fordelene ved produktmedier er den personlige overlevering, som skaber relationer. Står du på en messe og deler produkter ud til potentielle kunder, opstår der en relation med det samme. Produktmedier fungerer som et konkret bevis på dit brand - noget, der gør det lettere for målgruppen at huske dig.
Produktmedier er meget mere end profilbeklædning og reklameartikler - det er en strategisk kommunikationskanal, der styrker dit brand, øger synligheden og bygger relationer. Når du sætter dit logo og budskab på et produkt, får du mulighed for at kommunikere direkte med målgruppen - og blive husket.
Husk også, at strategisk brug af produktmedier kan styrke fællesskabsfølelsen internt, motivere medarbejderne og gøre dig til en mere attraktiv arbejdsplads.
Hvordan kan produktmedier give ROI?
Produktmedier har ikke kun en stoppeffekt, men også en langvarig effekt. Ifølge undersøgelser lægger 55% mærke til produktmedier i hverdagen, for eksempel på bussen, metroen, plakater, tasker, jakker og på vej til og fra arbejde. Dette giver mulighed for synlighed af dit brand og stor rækkevidde.
50% af alt produktmedia ender i hjemmet - det betyder, at hvis du giver et produkt med dit budskab, er der stor sandsynlighed for, at modtageren tager produktet med sig videre i hverdagen. Slutbrugeren beholder i gennemsnit produktmedier i et år - dette afhænger af produkttypen, kvaliteten og nytteværdien. Det giver en langvarig påmindelse om dit budskab og eksponering af dit brand.
Et friskt eksempel er de produkter, vi leverede som officiel merch-partner under Ski-VM i Trondheim. VM-klokken, termokopperne og Snedi-bamsen er produkter, der vil leve i mange år og give den gode stemning fra folkefesten i Granåsen. Maskotten Snedi var i sig selv en stoppeffekt, især for børn, da mange havde deltaget med tegninger og navneforslag til VM-maskotten, der skulle laves. Derudover havde både skoler og børnehaver inkluderet Snedi i deres hverdag op til VM.
Vidste du også, at 40 % af alt produktmedia, der deles ud, fører til øgede forretningsmuligheder?
IDÉ-ansatte med salgssucces under Ski-VM. Tusindvis af Snedi-bamser blev revet væk, og efterspørgslen på Finn.no eksploderede efter mesterskabet. Vellykket produktmedia!
Solo har virkelig formået at skabe merchandise, der ikke kun giver en stoppeffekt, men også en langvarig effekt. Det begyndte med, at de lavede striktrøjer til alle ansatte som julegave som en sidste-øjebliks-løsning. Dette blev starten på deres satsning på produktmedia som markedsføringskanal og udviklede sig til kollektioner tilpasset sommer og påske.
Det førte til omtale på sociale medier, aktiv brug af influencere, og Solo's Instagram består i dag 50/50 af produkterne, de sælger, og det merchandise, de skaber. Du kan også få strikkeopskrifter, så du kan strikke din egen Solo-trøje. Et besøg på Finn.no viser også, hvor populært deres merchandise er.
Har du opnået en stoppeffekt, kan resultatet være positiv omtale, spredning og eksponering på sociale medier. Derudover kan det give dit brand en "top of mind"-position hos målgruppen, hvilket gør dit brand til det foretrukne valg. Tænk på det næste gang, du skal købe produkter for at profilere dit brand - de rette produkter med det rette budskab kan give høj ROI!
For at opnå den langvarige effekt skal nogle forudsætninger være på plads. Arbejdet er ikke færdigt ved blot at købe et fedt produkt med logo. Målgruppe, budskab og produkt skal spille sammen.
Hvem er din målgruppe? Hvem er de, hvad kan de lide? Hvad er brugsnytte, design og kvalitet for din målgruppe?
Hvad er dit budskab, og hvordan får du det frem? Husk, at produktet også signalerer noget, og samspillet mellem budskab og produkt er alfa og omega for succes. Giver du for eksempel en refleks eller en førstehjælpspakke, går produktet og budskabet hånd i hånd – du ønsker, at modtageren skal føle sig tryg.
Tænk på brandopbygning! Produktet skal afspejle, hvem virksomheden er, og hvilke værdier de står for. Produktet bør passe både til branchen og brandet.